Rynek pracy się ociepla – działy HR powinny zwiększyć czujność
Nastroje na rynku pracy wyraźnie się zmieniają - coraz więcej pracowników rozważa zmianę miejsca pracy, rośnie też znaczenie wynagrodzeń. Firmy, które nie mają wiedzy, jaki odsetek ich załogi zamierza szukać nowego pracodawcy, mogą zostać zaskoczone utratą najlepszych pracowników, gdy sytuacja gospodarcza poprawi się na tyle, by wygenerować odczuwalny na rynku wzrost zatrudnienia. Czy firmy są gotowe na tę sytuację? Czy w pełni wykorzystują potencjał zatrudnionych pracowników? Jaka powinna być rola HR w całym procesie? O aktualnych wyzwaniach w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi mówi raport Randstad „HR – zmiana klimatu”.
Raport „HR – zmiana klimatu”, to podsumowanie wyników
badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy Randstad na grupie
blisko 900 polskich ekspertów HR. Raport zawiera też konkluzje płynące
z innych sondaży rynku pracy prowadzonych przez Randstad w minionych
kwartałach. Jego celem jest wsparcie osób odpowiedzialnych za rozwój
i zarządzanie zasobami ludzkimi, poprzez analizę bieżących
i nadchodzących trendów.
Pracownicy gotowi na zmianę pracy, a pracodawcy niezupełnie?
Najważniejszym wnioskiem płynącym z badania jest fakt,
że duży odsetek pracowników rozważa obecnie zmianę pracy, jednak
pracodawcy zdają się nie dostrzegać jeszcze zagrożenia, jakie z takiej
sytuacji może płynąć. Zdecydowana większość z nich uznała, że obecna
sytuacja gospodarcza nie wpłynęła na gotowość pracowników do zmiany
pracy, a nawet – że ją zmniejszyła. Niemniej jednak oczekiwania płacowe
zatrudnionych rosną. Wyniki badania pokazują też, że pracownicy
doceniają stabilność swojego miejsca pracy, ale porzucą je, jeśli gdzie
indziej otrzymają wyższe wynagrodzenie.
Pomimo obecnie raczej spokojnego nastawienia
ekspertów, badani przyznali jednak, że w przyszłości sytuacja ta może
się zmienić. W związku z ożywieniem gospodarczym i wyraźnym zwiększeniem
poziomu zatrudnienia na naszym rynku, firmy mogą się spodziewać rotacji
pracowników i utraty talentów. Jako czynniki, które w takiej sytuacji
są zdaniem badanych najbardziej skuteczne w utrzymaniu najlepszych
pracowników wymieniano: wysokie wynagrodzenie - 61%, docenianie pomysłów
- 60%, możliwość awansu - 59%, a także atrakcyjne szkolenia - 54%.
Czy firmy w pełni wykorzystują potencjał swoich pracowników?
W czasach, gdy wnikliwie analizowana jest każda
inwestycja w poszczególne stanowisko w firmie, niezwykle ważne jest
dopasowanie kandydatów do wymagań pracodawców. Jak wygląda zatem poziom
tego dopasowania w firmach? Raport pokazuje, że w tym aspekcie na
polskim rynku pracy panuje znaczący brak spójności. Mimo, że zdecydowana
większość (84%) szefów i specjalistów działów HR uważa, że pracownicy
w ich firmach wykonują pracę zgodną ze swoimi kwalifikacjami, to
odpowiedzi samych zatrudnionych nie są z nimi zgodne.
W badaniu respondenci oceniali także skalę obciążeń
zadaniami i wymagań stawianych pracownikom. Z ich odpowiedzi wynika, że
zatrudnieni w analizowanych firmach pracują coraz ciężej, a oczekiwania
wobec nich nadal rosną.
Kluczowy wizerunek pracodawcy
Pomimo rosnących oczekiwań pracodawców wobec
zatrudnionej kadry, menedżerowie HR oceniają, że utrzymuje się ogólne
zadowolenie pracowników z wykonywanej pracy. Umacnia się również ich
codzienne zaangażowanie. Na pewno sprzyja temu - deklarowana
w większości przedsiębiorstw - dobra atmosfera pracy, będąca ważnym
elementem wizerunku pracodawcy, pozwalającego utrzymać większą lojalność
załogi.
W perspektywie opisanych wyżej obserwacji budowanie
wizerunku firmy staje się coraz bardziej istotne. Niestety, mimo, że
zdaniem niemal wszystkich badanych wizerunek firmy, jako pracodawcy ma
bardzo duże (49%) lub duże(42%) znaczenie dla rozwoju firmy,
przedsiębiorcy niewystarczająco angażują się w działania mogące
skutecznie wspierać tworzenie marki pracodawcy. Prawie połowa badanych
firm (48%) nawet nie śledzi opinii na swój temat.
Rola HR w organizacji – strategiczna czy administracyjna?
Raport pokazuje też, że aby skutecznie sprostać
nadchodzącym wyzwaniom demograficznym, działy HR powinny ewoluować od
zagadnień kadrowo-administracyjnych w kierunku tzw. „miękkiego HR”.
Powinny również coraz częściej odgrywać strategiczną rolę
w przedsiębiorstwie. Obecnie co czwarty badany przedstawiciel działów HR
deklaruje, że bierze czynny udział w ich podejmowaniu, a co trzeci jest
konsultantem zarządu. Gdyby badani eksperci HR mogli zaś w pełni
samodzielnie decydować o swoim zaangażowaniu w poszczególne działania,
to skupiliby się przede wszystkim na szkoleniach i rozwoju pracowników.
Zaprezentowane w raporcie opinie ekspertów HR są ważną
wskazówką dla pracodawców. Odpowiednio wcześnie przeprowadzona diagnoza
oczekiwań i potrzeb pracowników powoli im na lepsze przygotowanie do
spodziewanego już niebawem okresu zwiększonej rotacji pracowników.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz